WWF partnerstvo

WWF partnerstvo

Zajedno stvaramo održivije mogućnosti

U 2024. godini pokrenuli smo naše dugoročno partnerstvo sa WWF-om, koje, osim Srbije, uključuje još 30 Lidl zemalja. Petogodišnje partnerstvo fokusira se na globalne ekološke izazove našeg vremena: zaštitu biodiverziteta, klime i prirodnih resursa kao što je pijaća voda. Radimo zajedno na odgovornoj nabavci sirovina, borbi protiv bacanja hrane i promovisanju održivih poslovnih praksi izvan našeg lanca vrednosti .

Uz podršku WWF-a, želimo da našim kupcima širom sveta u buduće još više olakšamo održivu kupovinu. Tako je moto partnerstva: Zajedno stvaramo održivije mogućnosti.

WWF partnerstvo

KLIMA

Postavili smo sebi klimatske ciljeve u skladu sa metodologijama Science Based Target inicijative

Klimatske promene predstavljaju globalni izazov i mi smo svesni svoje odgovornosti. Zato zaštitu klime vidimo kao prioritet u našem partnerstvu sa WWF-om. Posvećeni smo smanjenju naših emisija u skladu sa naučno zasnovanim klimatskim ciljevima. Postavljanjem klimatskih ciljeva na osnovu metodologije Science Based Target inicijative (SBTi), sada idemo korak dalje: obavezujemo se na Net-Zero cilj u skladu sa SBTi. To znači da smanjujemo ne samo svoj operativni otisak, već i klimatski uticaj naših proizvoda.

Razvijamo plan finansiranja klime i prirode

Kao deo partnerstva,  sa WWF-om radimo na razvoju i pilotiranju koncepta finansiranja klime i prirode na osnovu naših preostalih emisija. Koncept ima za cilj uvećanje povezanih benefita kao što su biodiverzitet i voda, uz poštovanje mera socijalne zaštite. Plan finansiranja će biti povezan sa odgovarajućim projektima zaštite prirode.
 

Više detalja o našoj posvećenosti klimi

BIODIVERZITET

Identifikujemo žarišta i rizike za biodiverzitet i  implementiramo pouzdanu strategiju biodiverziteta

Zajedno sa WWF-om proveravamo naše postojeće analize i ciljeve vezane za rizike po biodiverzitet kako bismo razvili i sproveli još sveobuhvatniju strategiju zaštite biodiverziteta. Na taj način možemo da identifikujemo i adresiramo rizike biodiverziteta, kao što su krčenje šuma i izumiranje vrsta, duž našeg lanca vrednosti. Fokus je pritom na identifikaciji visokorizičnih lanaca vrednosti i regiona, kao i na pronalaženju načina za povećanje njihove otpornosti. Za ove oblasti ćemo izraditi konkretne planove implementacije.

 

Više detalja o našoj posvećenosti biodiverzitetu

VODA

Identifikujemo žarišta i rizike po svežu vodu i sprovodimo  odgovornu strategiju za vodu

Koristeći WWF Water Risk Filter, proveravamo naše postojeće analize i ciljeve u vezi sa rizicima sveže vode kako bismo stvorili sveobuhvatniju strategiju za odgovorno korišćenje vode. U saradnji sa WWF-om identifikujemo i adresiramo rizike po vodu duž našeg lanca vrednosti. To je posebno važno za visokorizične proizvode kao što su kafa, voće i povrće, kako bismo na primer sprečili zagađenje ili nedostatak vode.

Transparentnost za klimu, biodiverzitet i vodu

Posvećeni smo transparentnosti i zato smo u okviru našeg partnerstva postavili cilj da obelodanimo identifikovane rizike kao i mere koje preduzimamo za smanjenje uticaja na životnu sredinu u našem lancu snabdevanja, u skladu sa Uredbom EU o krčenju šuma.

SIROVINE

Sirovine su osnova našeg asortimana. Društveno i ekološki odgovorna nabavka sirovina je stoga deo naše odgovornosti i preduslov odgovorno proizvedenih artikala.  Naša CSR strategija ističe našu dugogodišnju predanost nabavci proizvoda bez krčenja šuma. Preuzimamo odgovornost i održivost stavljamo u središte našeg delovanja. Zato podržavamo i zagovaramo cilj koji stoji iza EU propisa za lance snabdevanja bez krčenja šuma.

Cilj nam je da internacionalno osiguramo odgovornu nabavku kritičnih sirovina, kao i da osiguramo uspostavljanje i širenje lanaca snabdevanja bez krčenja šuma i bez konverzije. Osim ako nije drugačije navedeno, sledeći ciljevi se odnose na proizvode naših brendova (redovni i akcijski asortiman) u Srbiji i svim ostalim Lidl zemljama.

Nabavka sirovina bez krčenja šuma i konverzije

Obavezali smo se da sledeće kritične sirovine, povezane sa visokim rizikom krčenja šuma - soju, palmino ulje, kakao, kafu, govedinu, drvo, celulozu i papir - nabavljamo iz lanaca snabdevanja bez krčenja šuma i konverzije. Da bismo to osigurali, kontinuirano usavršavamo našu strategiju za sirovine kako bismo sprečili krčenje šuma i prenamenu zemljišta za proizvode našeg brenda. Ovaj pristup je usklađen sa Inicijativom okvira odgovornosti (AFI) i Uredbom EU o krčenju šuma, a zasniva se na zakonodavstvu EUDR.

Usklađenost sa graničnim datumima bez krčenja šuma i konverzija*

Osiguravamo da se i mi i naši dobavljači pridržavamo graničnih datuma za krčenje šuma i konverziju koje postavlja AFI i Uredba EU o krčenju šuma. Ovo se odnosi na visokorizične sirovine soju, palmino ulje, kakao, kafu, govedinu, drvo, celulozu i papir.

* Svaki standard definiše granični datum, označavajući tačku nakon koje je zabranjeno krčenje šuma za uzgoj sirovina na određenoj lokaciji. Ovi datumi variraju u zavisnosti od standarda.

Mogućnost praćenja i angažman dobavljača

Obavezujemo sve sadašnje i nove dobavljače da do kraja poslovne 2026. godine usvoje politiku koja osigurava da njihovo delovanje bude bez krčenja šuma, konverzije zemljišta i eksploatacije. Ova obaveza prevazilazi zakonske uslove.

Odgovorni lanci nabavke soje

U okviru partnerstva, posvećeni smo stvaranju lanaca snabdevanja sojom bez krčenja šuma, konverzije i eksploatacije koje je moguće u potpunosti ispratiti. Da bismo to postigli, temeljno ćemo analizirati poreklo soje koja se koristi direktno u našem lancu snabdevanja (alternativni proteini i proizvodi od soje), kao i u hrani za odabrane životinjske proizvode kao što su piletina, jaja i svinjetina, kako bismo identifikovali polja delovanja.

Osim toga, zajedno sa Collaboration for Forests and Agriculture (CFA) procenićemo naše lance snabdevanja sojom po pitanju krčenja šuma, konverzije zemljišta i eksploatacije i želimo da, dugoročno gledano, obezbedimo lance snabdevanja sojom koje je u potpunosti moguće pratiti bez krčenja šuma, konverzije i eksploatacije.

Odgovorno palmino ulje i ulje palminih koštica

Obavezali smo se da počevši od poslovne 2025. godine nabavljamo isključivo palmino ulje koje je moguće pratiti i ulja palminih koštica bez krčenja šuma, konverzije zemljišta i eksploatacije. Kako bismo to osigurali, 100% volumena našeg palminog ulja i ulja palminih koštica koje se koristi u prehrambenim i neprehrambenim proizvodima mora ispunjavati RSPO Segregated ili EU-Bio standarde. Pored toga, 100% derivata treba da bude barem u skladu sa RSPO Mass Balance standardom.

Odgovorna celuloza i papir

Naš cilj je da do kraja avgusta 2025. na međunarodnom nivou nabavljamo isključivo papirne i celulozne proizvode čije je poreklo moguće pratiti bez krčenja šuma, konverzije i eksploatacije.

Da bismo to postigli, planiramo pre svega analizu kvaliteta i porekla proizvoda od papira i celuloze, kako bismo definisali dugoročnu strategiju sa ciljem da u potpunosti obezbedimo i odgovorne proizvode od papira i celuloze čije je poreklo moguće pratiti.

To uključuje celulozu i papir u proizvodima naših robnih marki, njihovih etiketa i ambalaže u Srbiji i svim ostalim Lidl zemljama. Prihvaćeni su FSC, FSC mix i, u izuzetnim slučajevima, PEFC standardi i reciklirani papir.

Odgovorna nabavka kakaoa

Naš cilj je da prodajemo 100% sledive i održive kakao proizvode. Ključna komponenta naših napora je analiza porekla kakaoa koja je osnova razvoja sveobuhvatne strategije održive nabavke kakaoa, koju razvijamo zajedno sa WWF-om. Pritom su relevantne investicije u puno praćenje porekla kakao zrna i putera, učešće u projektima očuvanja u ključnim i/ili visokorizičnim područjima uzgoja kao i dijalog sa relevantnim zainteresovanim stranama u okviru kakao inicijativa posvećenih održivoj proizvodnji.

Sertifikovana kafa: proizvodi od kafe i pržena kafa

Obavezali smo se da udeo sertifikovano održivih kafe proizvoda, uključujući kafu u kapsulama, instant kafu i kapućino, kontinuirano povećavamo na 100%. Cilj je da osiguramo da se, počevši od poslovne 2028. godine, prodaju samo još proizvodi od kafe koji nose priznatu oznaku održivosti. Minimalni prihvaćeni sertifikati su Bio (EU), Rainforest Alliance i Fairtrade.

Osim toga, posvećeni smo stalnom povećavanju udela sertifikovane pržene kafe na 100%.

Sertifikovani lanci snabdevanja čajem

Dodatni cilj koji smo postavili u okviru našeg partnerstva sa WWF-om je da osiguramo potpuno sertifikovane proizvode od čaja. Ovo uključuje sve crne čajeve, zelene čajeve i rooibos čajeve našeg brenda u Srbiji i svim ostalim Lidl zemljama. Prihvataju se sertifikati Bio (EU), Rainforest Alliance i Fairtrade.

 

Više informacija o našoj Lidl strategiji za sirovine

OSVEŠĆENA ISHRANA

Na osnovu naučnog koncepta "Planetary Health Diet" – planetarno zdrava ishrana, koji preporučuje ishranu u većoj meri zasnovanu na biljkama, godinama širimo asortiman kako bismo uključili više veganskih i vegetarijanskih proizvoda.

U okviru partnerstva produbljujemo našu posvećenost održivijoj i zdravijoj prehrani usvajanjem strategije koja daje prioritet biljnim proizvodima i ima za cilj smanjenje potrošnje životinjskih proizvoda.

Da bismo to postigli, merimo i transparentno objavljujemo odnos životinjskih i biljnih izvora proteina. Na osnovu ovih podataka, progresivno uvodimo sve više održivih i zdravih proteinskih proizvoda na biljnoj bazi u naš asortiman. Opseg obuhvata celokupni asortiman proizvoda u Srbiji i svim Lidl zemljama širom sveta: naše robne marke i poznate brendove, redovni i akcijski asortiman.

Za određivanje se oslanjamo na metodologiju WWF-a. U razgovorima sa relevantnim zainteresovanim stranama, ona se pokazala kao trenutno najprihvaćenija. Generalno smo zainteresovani za međusektorsku metodologiju za izračunavanje odnosa proteina i zalažemo se za istu.

RIBA I PLODOVI MORA

Kada je u pitanju odgovorna ponuda ribe i morskih plodova, težimo ambicioznom cilju za veću održivost. Oslanjamo se na veću transparentnost i praćenje porekla kao i na upotrebu dobro poznatih oznaka kao što su MSC, ASC, Bio, BAP4 Star i GlobalG.A.P. .

Naši ciljevi u ovoj oblasti usmereni su na celokupni asortiman ribe i morskih plodova u Srbiji i svim ostalim Lidl zemljama: naše robne marke i poznate brendove, redovni i akcijski asortiman.

Transparentna i riba čije je poreklo moguće pratiti i morski plodovi

Posvećeni smo mogućnošću da se poreklo isprati i transparentnosti celog našeg asortimana ribe i morskih plodova. Do kraja finansijske 2024. godine želimo da osiguramo da svi proizvodi budu označeni u skladu s tim, odnosno zemljom proizvodnje, vrstom i načinom ribolova ili akvakulture. Dodatno radimo na tome da pokažemo potpuno  praćenje lanca snabdevanja ribom i morskim plodovima. U slučaju akvakulture, to uključuje praćenje uzgojenih vrsta i korišćene hrane za životinje. Za divlji ulov, cilj nam je da osiguramo praćenje porekla do ribarskog plovila i specifičnog događaja ulova.

 

Odgovoran asortiman ribe i morskih plodova

Cilj nam je da osiguramo da 100% naše celokupne ponude ribe i morskih plodova dolazi iz izvora koji su klasifikovani kao preporučljivi ili prihvatljivi prema WWF kriterijumima.

WWF klasifikuje sledeće izvore kao preporučljive ili prihvatljive:

  • WWF rezultat 1-3
  • Sertifikati MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P.
  • Projekti unapređenja ribarstva (Fishery Improvement Projects - FIP) i projekti unapređenja akvakulture (Aquaculture Improvement Projects - AIP) podržani od strane WWF-a

Posvećeni smo povećanju udela ribe i morskih plodova iz izvora koje preporučuje WWF. Ovi izvori su definisani kao oni sa WWF rezultatom 1-2.

Ovu posvećenost ćemo meriti praćenjem procenta naše ukupne količine ribe i morskih plodova koji dolazi iz ovih preporučenih izvora.

 

Sertifikovani lanci snabdevanja ribom i morskim plodovima

Cilj nam je da povećamo udeo naše ribe i morskih plodova koji zadovoljavaju sertifikate koje preporučuje WWF. Sertifikati koji su priznati kao preporučljivi uključuju MSC, ASC, Bio, BAP 4-Star i GlobalG.A.P.

 

Meri se udeo ukupnog volumena asortimana ribe i morskih plodova.

CIRKULARNA EKONOMIJA I SMANJENJE OTPADA OD HRANE

Kako bismo osigurali dugoročno očuvanje resursa, u okviru našeg partnerstva se fokusiramo na poboljšanje reciklabilnosti materijala i smanjenje bacanja hrane.

Gubitak hrane u našem poslovanju

Cilj nam je da dodatno smanjmo bacanje hrane u našim prodavnicama i distributivnim centrima. Da bismo to postigli, razvijamo globalno primenjivu strategiju sa jasnim ciljevima. Naš fokus je na smanjenju otpada i optimizaciji upotrebe neprodate hrane, uključujući i doniranje kada je to moguće. Osim toga, posvećeni smo redovnom izveštavanju o bacanju hrane na nacionalnom i međunarodnom nivou. Ova obaveza se odnosi na naše prodavnice u Srbiji i na svim Lidl lokacijama.

Gubitak hrane u lancu vrednosti

U proizvodnji hrane često dolazi do gubitka hrane kroz nastanak nusproizvoda. Mnogi od ovih nusproizvoda mogu se dalje obraditi kako bi se značajno smanjio ukupan otpad od hrane. Stoga smo posvećeni identifikaciji otpada od hrane u vlastitim proizvodnim procesima i sprovođenju mera koje će doprineti smanjenju. Fokus je pritom na asortimanu naše robne marke. Pri tome identifikujemo proizvodne procese koji su posebno podložni gubicima hrane zbog nusproizvoda.

Reciklabilnost ambalaže i neprehrambenih proizvoda

Cilj nam je da poboljšamo cirkularnost ambalaže i neprehrambenih proizvoda. Zajedno sa WWF-om ćemo razviti i implementirati strategiju cirkularnosti do 2025. godine. To će se odnositi na ambalažu za proizvode naših robnih marki i neprehrambene proizvode naših brendova.

POLITIKA I ZAGOVARANJE

Kroz ciljane odnose s javnošću, komunikaciju i edukativni rad, cilj nam je da informišemo industriju i društvo o odabranim temama, podignemo svest i zagovaramo održivije prakse nabavke.

Kao deo ovih napora, obavezali smo se da razvijemo plan zagovaranja. Ovaj plan uključuje različite mere za uključivanje u konstruktivan dijalog s ključnim stejkholderima i sprovodiće se u saradnji sa Lidl Stiftung-om i WWF-om. Naše mere posebno imaju za cilj zaštitu klime, vode i biodiverziteta.