Osvešćena ishrana

Osvešćena ishrana

OSVEŠĆENA ISHRANA: LIDL KAO PRVI IZBOR ZA SVAKOGA

Kompas ishrane

Sa više od 70 prodavnica Lidla u Srbiji, svakodnevno smo deo života mnogih kupaca. Više od 3.000 Lidl proizvoda čine važan deo njihove ishrane. Svesni smo da proizvodnja i potrošnja hrane ne samo da ima veliki uticaj na klimu i biodiverzitet, već i na zdravlje naših kupaca.

Kao maloprodajni lanac, deo smo osnovne ponude hrane u Srbiji i verujemo da je naša odgovornost da našim kupcima ponudimo najbolje proizvode za zdrav, održiv način života.

Naš asortiman proizvoda oblikujemo prema Planetarno zdravoj dijeti (PHD; pogledajte okvir sa informacijama). Zbog toga nastojimo da do 2050. godine, u skladu sa PHD, stalno širimo naš asortiman biljnih proizvoda. Do 2030. godine, Lidl će povećati udeo prodaje biljnih proizvoda – kao što su biljni izvori proteina, integralne žitarice, voće i povrće – za 20% u svih 31 zemalja sa Lidl prodavnicama. Pored toga, bićemo prvi prodavac hrane koji će stvoriti transparentnost za sve kategorije hrane u našem asortimanu u 31 zemlji sa prodavnicama. Naši kupci će zadržati mogućnost izbora – sa održivijim asortimanom želimo da olakšamo svesni, zdraviji i ekološki prihvatljiviji način života.

U SARADNJI SA NAŠIM PARTNEROM WWF-om

Šta jedemo i kako se hrana proizvodi ima veliki uticaj i na klimu i na prirodu, a svojim izborima možemo pokrenuti značajne promene. Zato smo, zajedno sa WWF-om, dodatno razvili našu Strategiju osvešćene ishrane, kao deo zajedničke misije kako bismo vam pružili održivije izbore.

Kao deo ove strategije, postavili smo ambiciozne ciljeve u svakoj od 31 Lidl zemlje koje operativno posluju, koristeći WWF metodologiju za zdravu i održivu ishranu kako bismo procenili i usmerili naš napredak.

Jedan od načina da pozitivno utičeš na svoje zdravlje i životnu sredinu jeste da u ishrani povećaš udeo biljnih u odnosu na životinjske proizvode. Iako su meso, riba, jaja i mlečni proizvodi vredni izvori hranljivih materija, može biti korisno umeriti njihovu konzumaciju. Na primer, u svoje obroke možeš uključiti više biljnih alternativa kao što su mahunarke, orašasti plodovi, semenke i raznovrsno povrće i voće.

Dobro znati

Sa Planetarno zdravom dijetom, EAT Lancet Komisija je razvila naučno zasnovan koncept ishrane koji se fokusira na ljudsko i planetarno zdravlje. Pretežno biljna ishrana će omogućiti da se unutar planetarnih granica prehrani globalna populacija od 10 milijardi ljudi koja se očekuje 2050. Godine.

PREGLED NAŠIH AKTIVNOSTI

Da bismo doprineli boljem sutra, definisali smo ciljeve da svojim kupcima ponudimo najbolji asortiman proizvoda za zdrav, održiviji način života u svakom trenutku. Naše aktivnosti se zasnivaju na tri stuba: „Zdrava ishrana“, „Održiva ishrana“ i „Transparentnost i osnaživanje“.

Poboljšavamo nutritivne aspekte našeg asortimana proizvoda.

Do 2030. godine, Lidl Srbija ima za cilj da poveća udeo celih žitarica u odnosu na ukupna zrna u asortimanu na 10% (osnovna vrednost: 2023). Lidl takođe proširuje svoj izbor proizvoda od celog zrna: nameravamo da ponudimo najmanje jednu opciju od celog zrna u svim relevantnim grupama proizvoda do 2030. godine.

Kao deo Lidlove strategije smanjenja do 2025. smanjićemo dodatak šećera i soli u proizvodima sopstvenih brendova za 20% u odnosu na prodaju.

Do 2030. godine, Lidl Srbija ima za cilj da poveća udeo biljnih izvora proteina u odnosu na izvore proteina životinjskog porekla u svom asortimanu na 17% (u odnosu na 2022. godinu). Zbog toga smo 2022. godine počeli da izračunavamo i analiziramo naš „protein split“, koji meri udeo biljnih izvora proteina u poređenju sa proteinima životinjskog porekla. Da bismo obezbedili transparentnost za naše klijente, prijavićemo našu podelu proteina od 2024 u Izveštaju o održivosti. Naše širenje asortimana isključivo biljnog porekla Vemondo, našeg sopstvenog veganskog/vegetarijanskog brenda, ne samo da ima za cilj da adresira potrebe vegana i vegetarijanaca, već i svim kupcima daje mogućnost da isprobaju ishranu zasnovanu više na biljkama.
Naš asortiman voća i povrća je važan deo naše strategije za osvešćenu ishranu po PHD modelu. Mi u Lidlu nastavićemo da svojim kupcima svakodnevno pružamo veliki izbor svežeg voća i povrća. Pored toga, fokusiraćemo se na ponudu više sezonskih i regionalnih namirnica – od organske poljoprivrede gde god je to moguće.

Takođe smo se obavezali da ćemo smanjiti gubitke hrane i organski otpad. Da bismo to postigli, već́ dugi niz godina primenjujemo sveobuhvatni pristup duž celog lanca vrednosti, kako bismo smanjili gubitke hrane u svakoj fazi.

Podižemo svest naših kupaca kako bismo omogućili zdraviju i održiviju potrošnju. Da bismo poboljšali transparentnost i pomogli u vođenju naših kupaca, proizvode obeležavamo priznatim pečatima i etiketama, kao što su Fairtrade, Rainforest Alliance, Bio.

Da bismo bolje ukazali na nutritivne osobine, počeli smo da koristimo Nutri Score i sukcesivno ga proširujemo na čitav asortiman sopstvenih brendova.

NAŠA POSVEĆENOST OSVEŠĆENOJ ISHRANI

C-Level

„Da bismo obezbedili zdravu hranu rastućoj globalnoj populaciji unutar naših planetarnih granica, moramo da promenimo način na koji se hranimo širom sveta. Mi u Lidlu smo već godinama posvećeni tome da uradimo ono što je do nas – na osnovu naučnih otkrića Planetarno zdrave dijete.“
Aleksandra Mirić, CSR tim

NAŠA POSVEĆENOST U BROJKAMA

Transparentnost o strukturi trenutnog Lidl asortimana u poređenju sa PHD ciljnim vrednostima do 2030. godine

Povećanje prodaje biljne hrane* za 20%

Udeo proizvoda sa celim zrnom na 10% Odnos celog zrna prema ukupnom zrnu

Protein split na 17% Udeo biljnih izvora proteina** u odnosu na izvore proteina životinjskog porekla

* U poređenju sa baznom 2023. godinom; kako je definisano u PHD: mahunarke, orasi, semenke,  integralne žitarice, voće i povrće; krompir (skrobno povrće) je izuzetak
** Orašasti plodovi, semenke, mahunarke i veganske alternative hrani životinjskog porekla 

Edukacija najmlađih

Planeta Spelta

Kompanija Lidl Srbija, u saradnji sa izdavačkom kućom JRJ, objavila je edukativnu knjigu za decu pod nazivom „Planeta Spelta“. Kao deo strateške posvećenosti kompanije društveno odgovornom poslovanju i konceptu osvešćene ishrane, Lidl je uz podršku partnera, kroz kreativne ilustracije i lako razumljive pojmove, najmlađima približio način ishrane koja "čuva zdravlje" ljudi i planete. 

U cilju pružanja podrške roditeljima u misiji formiranja što zdravijih navika mališana već u ranom detinjstvu, kroz galaktičke avanture glavnog junaka Zigija, koji dolazi sa imaginarne planete Spelte, knjiga edukuje decu o važnosti izbalansirane ishrane, kao i uticaju njihovih svakodnevnih obroka na čitavu planetu i njene stanovnike. Dečak Zigi, prilikom posete Zemlji, shvata koliko neobične navike imaju njeni stanovnici – kupuju previše hrane i bacaju je, unose previše šećera i soli, meso je podrazumevana namirnica u svakom obroku, dok celo zrno žitarica konzumiraju veoma retko. Zato tokom svog putovanja, Zigi upoznaje decu širom sveta i uči ih kako male promene u ishrani mogu dati veliki doprinos na globalnom nivou.

Polazeći od uverenja da je usvajanje zdravih prehrambenih navika važno od najranijeg detinjstva, a imajući u vidu da roditelji neretko nailaze na izazove u nastojanju da deci približe njihov značaj, kompanija Lidl prepoznala je svoju ulogu i odlučila da bude pouzdan i dugoročan partner porodicama u ovoj važnoj misiji.